10.2.2012

Mystinen kutina

Mulle tuli sairaalasta kotiutumisen jälkeen outo kutina. 
Aattelin ensin että se johtuu napapiikistä ( klexane), mitä pistelin itseeni vielä parin viikon ajan etureisiin. Mulla nimittäin tuli siitä allerginen reaktio vasta jälkikäteen ja sitä kutinaa hoitelin jonkin aikaa rasvoilla ennenkuin parani.
Eilen olin jälkitarkastuksessa ja otin kutinan puheeksi lääkärin kanssa. Hän löysi selityksen sille heti; Dermografismi eli piirtopaukamointi! 
Ootko ikinä kuullut? Minä en. On ilmeisesti aika mystinen vaiva ja ei oikeen tiedetä mistä tulee ja milloin lähtee pois. Mulle se on saattanut tulla infektion yhteydessä sairaalassa.
Kutina on kiusallinen. Se alkaa siten kuin kirppu purisi (en tosin tiedä miltä tuntuu kun kirppu puree).
Alan heti raapia sitä kohtaa ja kutina leviää joka puolelle ja ihoon piirtyy raapimisen myötä erikokoisia viivoja, nokkosenpiston näköisiä laikkuja. Koko kroppa on kuin tulessa ja raapiminen ei lopu. Kortisonilla hellittää vähän. Sain nyt antihistamiinia tuohon vaivaan. Kaameeta! Kaikkee sitä onkin!

(kuva lainattu netistä)

Jottei ihan synkistelyksi mene näin viikonlopun kynnyksellä, niin laitetaan tähän talvikuvia meidän perältä!


 Ihanan kirkasta jo!

Talvikoti

Ja tietenkin tuoretta kuvaa Helmi-Inkeristä!

 Ja loppukevennys. Mies nappasi kuvan eilisiltä iltaunilta. Tytöillä sama vika, kaksi leukaa :)
Juuso voi jo paremmin, ei yski enää!


ILOISTA VIIKONLOPPUA KAIKILLE!!!

10 kommenttia:

  1. Ihana tytteli :)...mutta juu. Minulla on tuo piirtopaukamointi. Joillakin kestää kuulemma vain viikkoja ja saattaa häipyä kokonaan. Minulla on kuitenkin ollut jo parikymmentä vuotta. Pakko syödä allergialääkkeitä jatkuvasti, muuten olo on kuin olisi lasivillaa iholla. Toivottavasti sinulla paranee pian.

    VastaaPoista
  2. Mulla oli sama vaiva ja se kesti kanssa montakymmenta vuotta. Soin allergialaakkeita eli vanhaa Ataraxia joka vasytti mielettomasti. Uudet allergialaakkeet kun eivat auttaneet.
    Se havisi sitten ihmeellisesti, en tieda johtuiko siita kun kavin akupunktio-hoidossa.
    Syon myos vitamiineja paivittain. Lopetin punaisen lihan syonnin. Olemme tarkkoja myos kaikkien lisaaineiden suhteen.
    Sinulla on aivan ihanan sopo tytto ja kissasi ovat sopoja myos.

    VastaaPoista
  3. Toivotaan että ihosi paranee nopeasti!
    Miten ihana naurukuva Helmi-Inkerista!
    Samoin kun nukutte! Niin kivan näköistä kun kissat (kaksi heistä) ovat heti mukana ja lähellä!

    VastaaPoista
  4. Toivottavasti tuo harmillinen kutinatauti häviää pian! Juusohan se siinä taas rakkaimpiensa unia valvoo ♥

    VastaaPoista
  5. Kiitos, kun näytät perheestäsi kuvia. Olette niin suloisia - kaikki : ). Kaikenlaista harmia sinulla onkin, mutta toivottavasti ohimenevää!

    VastaaPoista
  6. Harmillista tuollaiset infektiot, toivottavasti helpottaa pian.
    Ai että tuo Helmi-Inkeri on oikea kaunotar, saa olla isukki aikanaan haulikon kanssa vahtimassa,,, Ihana tuo kuva jossa hän nauraa!
    Kiva kuulla että Juuso on parempi jo;D Mukavaa viikonloppua teille kaikille!

    VastaaPoista
  7. Tympeä juttu tommonen kutina! Toivottavasti helpottaa pian. Antihistamiinit on kyllä aikasta tehokkaita. Upea on tuo viimeinen kuva, ihana!

    VastaaPoista
  8. Kiitoksia kommenteista! Ihania!
    Huiiii, noinko kauan kutina voikin kestää??? Täytyy toivoa että mulla loppuisi lyhyeen. Onneksi sitä ei ole joka ilta....

    VastaaPoista
  9. Moikka !

    Mun on pakko kysyä kun tähän postaukseen eksyin googlen kautta käyttämällä piirtopaukamointi hakusanaa, että onko tää vaiva sulla hävinnyt jo? Sairastuin itse kesällä keuhkokuumeeseen ja siitä tuli pitkittyneitä infektioita, ja parhaillani nytkin olen kamalan kipeänä.

    Olen ravannut sairaaloissa enemmän kuin tarpeeksi eikä asiaa auta, että minulla alkoi tämä sama 'ihottuma' joitain kuukausia sitten. Ihotauti lääkärillä kävin talvella, mutta hän sanoi vaan että nokkosihottumia on niin monenlaista ettei tiedä mitä se on. Olen lukenut piirtopaukamoinnista ja olen melkein 110 % varma että se on se. Voin piirtää mitä vain ihoon ja se jää, selässä on hirvittävät arvet tästä muistona.. Pahinta kutinan lisäksi on kuitenkin, että iho kohoaa ja muuttuu valkoisiksi isoiksi paukamiksi :s Auttoiko sinulla mikään tietty lääke tms tähän?

    Olen vasta 18 v, eikä ikinä ennen ole ollut mitään ihottumaa.. Todella turhauttavaa kun vähintään joka toinen ilta tää puhkee, ja on niin järkyttävän näköistä etten kehtaa edes yökyläillä kellään kavereilla. :D Kiitos jos vastailet omista kokemuksista! Katsoin kuitenkin että tästäkin postauksesta on jo aikaa:)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hei!

      Nyt vasta huomasin että mulle oli tullut postia tänne vanhaan postaukseen.....Toivottavasti vielä käyt täällä :)

      Mulla on nyt ollut pitkään poissa tuo kutina. Se toisinaan tulee ja sitten taas menee mutta ollut jo ihmeellisen kauan pois. Ostin viimeksi siihen apteekista Kestine nimistä lääkettä ja se auttoi eikä nukuttanut kuten allergialääkkeet yleensä. Toivottavasti sun vaiva helpottaa!

      Poista

Kiitos sinulle kommentistasi!