18.2.2013

Kukkuluuruu mitä kuuluu???

Ihan omituista, mutta mulla ei ole yhtään huono omatunto eikä syyllinen olo. Mä olen kotona ja lapsi on hoidossa. Mulla on yövuorot tässä alkuviikosta (ma-ke) ja niihin kuuluu aina semmonen sunnuntain pätkäyö, 
21-01 vuoro, ja ensin aateltiin että jaksan olla Helmiskän kans kotona sen maanantaipäivän, mutta vaihdettiin suunnitelmaa mun oman jaksamisen vuoksi. Mä oon kotona n. puoli 2 yöllä ja unentulo kun kestää, saatan nukahtaa kolmeen mennessä. Ja jos aamusella täytyy nousta kasiltakin lapsen kanssa, voi seuraava yövuoro olla liian rankka. Siitä syystä mies vei aamulla Helmiskän hoitoon ja näin on hyvä. 
Nukuin pitkään ja nyt juon kahvia ja PÄÄSEN VIHDOINKIN KIRJOITTAMAAN BLOGIA!!! JEEEEEE!!!!!!

On kuulkaa ollut rankkaa! Myönnän sen. Työn ja perhe-elämän yhteensovittaminen on teettänyt töitä. Mä olen usein ehtinyt miettiä teitä äitejä, joilla on lapsia enemmän kuin se yksi. Voi jestas mä nostan teille hattua! 
Miten te jaksatte!? 

Helmi-Inkeri sai perhepäivähoitopaikan. Se on ihan mahtavaa! Ja se on matkan varrella töihin. 
Alkuun jäi sinne hyvin, mutta sitten kun hoksas että äiti TODELLA jättää mut tänne, on jäänyt jo yli viikon itkun kanssa. Siinä sitten äitikin ajelee itkien töihin. Tiedän että se menee ohi, mutta on se kurjaa :(
Itku vaihtuu kuulemma nopeasti leikiksi ja lapseni on kuulemma oikein reipas tyttö! Ja lujatahtoinen! Tempperamenttinen! Polkee jalkaa! :) 
Helmi-Inkulla on siellä jo oma kaveri, ihana, kohta 2-vuotias poika, joka oottelee ikkunasta katsellen Helmiskää hoitoon.....

Mä tein viime vuoden lopussa tietoisen ratkaisun ja aloitin helmikuun alusta tekemään 30-tuntista työviikkoa. Minun vuorotyöläisen viikossa se meinaa sitä että jos on kyse normiviikosta jossa ei ole yövuoroja loppuviikolla, olen aina perjantait kotona, ja yhdestäkin päivästä näpsästään tunteja niin että loppujen lopuksi Helmiskä on hoidossa vain kolmena päivänä viikossa. Eikä niitäkään kokonaista päivää aina. Riippuu ihan siitä mun työvuorosta. Jos meen iltavuoroon, en tokikaan vie tyttöstä hoitoon aamusta.
Olen niin onnellinen tästä päätöksestäni. Saan olla enemmän kotona lapseni kanssa. Teen näin nyt alustavasti toukokuun loppuun asti.

Rankkaa tästä kaikesta tekee myös se, että mun uniongelmat on back! Mulla unensaanti on se vaikein kohta ja se on tehnyt musta välillä ihmisraunion. On ahdistavaa kun aina väsyttää. Eilen itkeä pillitin ongelmaani työmatkan verran äidille puhelimessa. Äidit on niin ihanan myötätuntoisia ja siitä saa lohtua. Äidiltä saan myös sitä hengellistä lohtua.

Soitin tänään H:n neuvola tädille, jos hän sais järkättyä mulle ajan tutulle lääkärille joka on mun univaikeuksista jo tietoinen ja hoitanut niitä. Nyt ei ole enää kevyet rauhoittavat pillerit auttaneet ja mä luultavasti joudun antamaan periksi ja joudun pyytämään jotain vahvempaa. Kotikonstit on kokeiltu. Nyt on vain pakko saada unirytmi kohdalleen jollain muulla keinolla ja lääkehoito oli mun kohdalla se viimeinen ratkaisu. Mutta toisaalta sitten taas,ihanat yöunet on tuonut mulle pariin kertaan reikihoito!!! Työkaveri on antanut sitä mulle iltavuorossa ja olen nukkunut kuin tukki seuraavaan yön. Että siinä mielessä jokin mahdollisuus olisi vielä antaa myös luontais/vaihtoehtohoidoille......
Onko blogini lukijoissa muita univaikeuksista kärsiviä?

Aloinko minä valittaa heti alkuun kun vihdoinkin pääsin päivittämään blogia??!!!???? :)
Hienoa olla täällä taas ja käyn lukaisemassa ensi yövuoron aikana teidän kaikkien blogeja joista olen joutunut olla erossa pitkän aikaan.

On meillä muutakin tehty kuin podettu univaivoja. Me aloitettiin eteisessä remontti.
Näissä ekoissa kuvissa on meidän eteinen ennen repimistä.
Oli pakko tehdä jotain koska eteinen on niin pieni ja siinä on nykyisin pakko mahtua tekemään enempi ja oli saatava jotkut järkevät säilytyssysteemit vaatteille.
Kuvat on ulko-oveltapäin otettu.


Oikella oleva ovi on alakerran makkarin ovi jota pidetään kiinni kun siinä edessä on nyt kissanhiekka-astia. Tuo oikeanpuolen komeropömpeli oli täynnä takkeja ja siellä säilytettiin myös imuri, pyykinkuivausteline yms. Se oli täynnä tavaraa eli ei toiminut!


Siispä se nurkkaus revittiin auki ja lautaseinä esiin!

Peilin ainut paikka oli tämä, kellariin menevällä ovella. Tämä seinä on siis ovia täynnä, eli ei paljoa anna mahdollisuuksia mihinkään. Oikealla on vessan ovi.

Ja vasemmalla tämä vinttiin menevä ovi

Ja meidän upouusi ulko-ovi. Ei vedä enään :)
Vasemman puolen vaatekomero ei ollut toimiva ja se myytiin just pois.

Komeropömpelin alta paljastui lautalattia

Se tullaan ottamaan esiin keväämmällä kokonaan. Se hiotaan ja????? Mitä sille pitäisi tehdä? Maalaus/lakkaus/vahaus???????

Yläosa jätettiin testin vuoksi et miltä se näyttäis. Se tullaan maalaamaan myös valkoiseksi. Sinne menee siis ovi tuolta vasemmalta ja on hyvää säilytystilaa.

Nyt nurkkaus näyttää tältä. Ikeasta ostin tuon punaisen lipaston. Sinne mahtuu hyvin meidän porukan pipot ja lapaset sun muut tamineeet.

Mies teki tuohon aukon ja kun sen tosiaan maalaa, voi näyttää ihan kivalta. Sinne säilytyskoreja tms....
Remontti etenee siis koko ajan, omien voimien mukaan. Muut seinät joita ei oteta laudalle, maalataan vanhan ajan keltaiseksi!!! Uskon että tulee pirtsakka eteinen.


Tähän väliin Helmiskän kuvia :) Iloinen tyttö aina vaan!

Jääkaapin päälle on tunkua :)

Kai sinne nyt vielä yksi mahtuis???? Onni oli toista mieltä...


Oltiin eilen semmosessa puistotapahtumassa Seinäjoella. Ruutipuiston ja Törnävänsaaren alueella oli järjestetty ulkotulien ja jääveistosten kera tunnelmallinen kävelyreitti. Reitin varrella oli myös esiintyjiä, laulajia ja soittajia. Ihan kiva tapahtuma. Vielä olis saanut olla makkaranpaistoa ja kuumaa juomaakin. 





Seinäjoki Lemmensillalta kuvattuna. Hauskoja nuo jää/lumilautat.


Mukavaa viikkoa!





14 kommenttia:

  1. Olipa kiva lukea sun kuulumisia! :)

    Uniongelmat on täälläkin tuttuja, niistä on tullut kärsittyä jo reilusti yli kymmenen vuotta. Lopulta taivuin kyllä lääkkeisiin, kun mikään muu ei auttanut. En kyllä sinällään ole katunut! Uni on niin tärkeä, että sitä pidän tällä hetkellä yhtenä tärkeimmistä asioista.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kyllä vain Elina, samaa mieltä oon! Uni on niin elintärkee juttu et kun sen saa kuntoon kaikki elämässä tuntuu sujuvan!

      Poista
  2. Eteisessä on ihana, pirteä väri! :)

    Toivottavasti saisit uniongelman selätettyä - tsemppiä!

    Kivoja kuvia Helmi-Inkeristä ja kissoista! :)

    VastaaPoista
  3. Kiva kun ehdit päivittää.
    Varmasti uniongelmasi johtuvat osaksi myös uudesta tilanteesta, saattavat helpottaa, kun saatte arjen pyörimään. Ja reiki voi tosiaan auttaa, silloinhan sinun ei tarvitse lääkkeitä napsiakaan;)

    Kivoja kuvia; ettei vaan lämpöpumppu olisi suosion syynä...

    Tsemppiä, kyllä se siitä lähtee..

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos! Meillä on kyllä ollut paljon uusia juttuja elämässä ja uskon et kun ne tasaantuu, paranen minäkin!

      Poista
  4. Nyt kannattaa ajatella ensimmäisenä vains itä, että saisit nukuttua, oli keino siihen mikä tahansa. Lääkkeet kannattavat, mikäli muu ei enää auta. Ja tosiaan joskus myöhemmin voi hyvinkin olla, että uni alkaa taas tulla. Mutta kuten Elinakin sanoi, uni on tärkeä asia eikä ilman sitä voi kauaa olla. Itse tiedän miltä tuntuu kun on kokoajan väsy.:( Mulla oli ennemmin aina väsy vaikkakin nukuin yöni kuin tukki. Mutta se johtui kilpirauhasen vajaatoiminnasta. Mutta ei se hääviä ollut, söi elämäniloa melkolailla. Nyt vain unipuoli kuntoon:)Lykkyä tykö!!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mulle lisättiin melatoniinin mg määrää ja sitä otan nyt yhden tutun rauhoittavan pillerin kanssa. Niiden yhteisvaikutuksella nukuin ainakin toissayön. Viime yönä tuli taas vähän pyörittyä...Mutta, ei määrätty vahvoja nukahtamislääkkeitä. Lääkäri katsoi ettei ne auta mun oloa tässä tilanteessa....Ihan okei!
      Kiitos kommentista!

      Poista
  5. Oikean ratkaisun olet tehnyt töihin menosta, jos se tuntuu sinusta hyvältä. Varmaan kaikilla lapsilla menee ensin niin, että uuteen hoitopaikkaan jäädään kivasti, mutta kun uutuuden viehätys menee, alkaa itkut. Ja niin se aina on, kuten hoitajat sanoo, että itku loppuu, kun vanhemmat poistuu. Aikuisena pitää vaan yrittää auttaa kaikkia siinä tilanteessa niin, että halien jälkeen poistuu melko iloisesti ja sujuvasti. Helpommin sanottu kuin tehty;)
    Ja onhan siinä sekin puoli, että tässä kotoa hoitopaikkaan siirtymisvaiheessa rakennetaan luottamus, jossa lapsi oppii, että hänet tullaan aina hakemaan kotiin;) Se on iso asia, jonka voi vain kokemuksen kautta oppia. Se on vain se huono omatunto, joka aikuisia kaivertaa, melko kurjaa... Joku viisas mies sanoi joskus, että huono omatunto on vanhempien kohtalo. Aika hyvin sanottu, eikös;)
    Mutta olen muuten varma, että lapset on onnellisia, kun on kavereita, joiden kanssa saa tehdä sitä omaa työtä, eli leikkiä;)
    Toivottavasti apu unijuttuihin löytyy!! Hyvä, että saat siihen asiantuntevaa apua. Ja onneksi on äiti, jolle saa puhua. Siitä voit olla tosi onnellinen;) Ja sinulla on taitoa puhua omat tuntemukset ulos. Ajatteleppa, jos pitäisit kaiken sisällä!
    Eteisestä tulee todella hyvä, minä tykkään!
    Voi hyvin, nauti omista hetkistä;)

    VastaaPoista
  6. Kiitos Hyvä Mieli mukavista sanoistasi!

    VastaaPoista
  7. Mä niin harvoin kommentoin vaikka sua/teitä seuraankin täällä <3 Voih, inhottavat uniongelmat :( Mutta ne selättyy, uskon sen! Varmasti on monen asian yhteisvakutus kun ovat palanneet, mutta hyvä kun olet hakenut apua, uni on niin tärkeää! Ja ihana teidän eteinen, pitäis tulla livenä ihmettelemään ;) Ja pikkuneiti, siis niin suloinen pakkaus, eipä ihme että "poitsufrendi" odottelee ;) Voimia työn ja kodin yhdistämiseen, te pystytte siihen!! :) :) Sä oot Katjusha vahva ihminen, ja aina mun sydämessä, oon onnellinen kun tunnetaan! Halaus!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Outi <3
      Kun tästä nousen, tulemme käymään :)

      Poista
  8. Itselläni ei ole uniongelmia, mutta pojalla kyllä. Sitä on ikävä seurata. Toivotan elämäsi jonkinlaista tasaantumista, että pääset unirytmiin.
    Kullakin lapsen ikäkaudella on omat ongelmansa eikä ne siitä vähene, muuttuu vaan. Isomman lapsen kanssa on enempi henkistä tasoa se järjestely : )

    Iso eteinen teillä kuitenkin ja se antaa mahdollisuuksia. Kiva, kun on mies, joka osaa tehdä. Minulla on pää täynnä suunnitelmia, mutta ei tekijää.

    Iloinen tyttö : )

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mayo, mulla menee nyt paremmin. Olen jo nukkunut kokonaisia öitä. Se levon tunne on ihana!
      On mulla tuo tekijä mutta se on kuule toisinaan liian laiska!

      Poista

Kiitos sinulle kommentistasi!